Szájról olvasó tanfolyam - Dr. Borsos Terézia, 2003.
Milyen
tényezők befolyásolják a szájról olvasás eredményességét?
"Régóta
nagyon jól tudok szájról olvasni, de ez nem mindig megoldás. Csak
szemtől szemben működik, ha elég világos van, és olyan ember
esetében, akinek száját sem bajusz, sem előreugró fogsor nem
takarja el, és akinek idegen akcentusa nem torzítja el a szájnak
azokat a mozgásait, amelyeket a szájról olvasó már megtanult
felismerni. És nem megy olyan valaki esetében sem, aki az orra
alatt motyog, vagy állandóan kimozdul a látókörödből."
"Nagyjából
megbecsülve azt mondanám, hogy a beszédhangoknak csupán
körülbelül egy harmada olvasható le simán. A "b",
a "p" és az "m"
hang például ejtéskor ugyanúgy néz ki, ezért a "baba",
a "papa" és a "mama"
szó nem különböztethető meg egymástól. Csak a
szövegösszefüggésből derül ki, melyikről van szó. Ha tudom,
hogy miről beszélnek, ennek alapján mindent megértek, amit
mondanak nekem."/ Bonnie Potras Tucker
A szájról
olvasót zavarja az is, ha a beszélő túlzott szájmozdulatokat
végez, beszéde mesterkélt, vagy éppen kiabál. Zavaró hatás
továbbá a gesztikuláció. A siketnéma és a szájról olvasó
nagyothalló között (aki nem ismeri a jelbeszédet) az egyik
különbség éppen abban van, hogy a siketet (aki a globális embert
figyeli) nem zavarják a kísérő mozgások, de a nagyothallót -
aki a leolvasás követelményeinek megfelelően csak az arc
mozdulatait figyeli - igen.
A beszédben a
hangok nem izoláltan, önállóan jelennek meg, hanem
szövegösszefüggésben. Így a szájról olvasó, amennyiben
megfelelő beszédintelligenciával rendelkezik kombinációval
kiegészíti a felismerhetetlenségből és
összetéveszthetőségből adódó hiányosságokat.
A kombináció
tehát intellektuális működés, amelynek során a hallássérült
a gondolati egység hiányos pontját vagy pontjait logikai úton
egészíti ki. Nem könnyű feladat, a hallássérültnek a mondat
elhangzása után gyakran néhány másodpercre van szüksége, hogy
a felfogott szótöredékekből értelmes mondatot rakjon össze.
Ezért a lemaradásért a hallók gyakran ügyefogyottnak tekintik a
hallássérültet.
A szájról olvasás elsajátításához nagy
türelem szükséges. Nem elég csak megismerni a beszédhangok
optikai képeit, nagyon sokat kell gyakorolni ahhoz, hogy a folyamat
automatizmussá váljon. A kombinatív készség gazdag szókincset
feltételez.
A szájról olvasás eredményességét növeli a
nyelvápolás, szókincsgyarapítás, és nem utolsó sorban a
gyakorláshoz szükséges nyugodt és megfelelően megvilágított
környezet.
Murányi - mint legfontosabbakat- a felfogó alkat
típusát, a beleélő képességet, az alkotó képzelőerőt, a
gyors elmeműködést, a koncentráló képességet, és a megfelelő
terjedelmű szókincset emeli ki a szájról olvasás eredményességét
befolyásoló tényező közt.
Nem hiányozhat azonban az akarat,
a szükségesség érzete sem.